preskoči na sadržaj

Login
Korisnik:
Lozinka:

KALENDAR 2024./2025. ŠK. GOD.

RASPORED SATI
Tražilica


Kalendar
« Studeni 2024 »
Po Ut Sr Če Pe Su Ne
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1
2 3 4 5 6 7 8
Prikazani događaji

Ustanove

Digitalno učenje

e-aplikacije








Slušaonica
Informacije








Arhiva vijesti

Europski tjedan sporta

Značaj redovite tjelesne aktivnosti učenika

(članak objavljen povodom obilježavanja Europskog tjedna sporta 23. - 30. 9. 2024.)

 

Slika /AAA_2020_MINTIS/logos/201001_Vizual ETS.JPG

 

Zašto je važno redovito biti tjelesno aktivan ?

Kretanje spada u osnovne biološke potrebe. Ono je sastavni dio svakodnevnog života bez kojeg se ne bi mogao ujutro ustati iz kreveta, obući se, jesti, piti, otići s prijateljima u šetnju ili igrati igrice.

Današnji sjedilački način života (sjedimo u školi 6-7 sati, sjedimo ispred televizora ili računala) u kojem se premalo krećemo može naštetiti našem zdravlju pa čak i ugroziti naš život.

Jedna od bitnih odrednica zdravog načina života je svakodnevno kretanje.

Baviti se tjelesnom aktivnošću je važno zato što tjelesna aktivnost utječe na sljedeće:

Razvoj sustava organa za kretanje - Jačanjem mišića, kostiju i zglobova sprječavaju se različite deformacije i loša držanja, kao i povrede.

Zdravlje srčano–žilnog i dišnog sustava - Vježbanjem se jačaju srce i pluća.

Jačanje imuniteta - Vježbanjem se povećava otpornost organizma prema infekcijama i prehladama.

Prevenciju pretilosti - Vježbanjem se troše kalorije koje unosimo u organizam.

Dobro raspoloženje - Kada vježbamo u tijelu se oslobađa ”hormon sreće” koji je zadužen za dobro raspoloženje stoga su oni koji vježbaju sretniji i zadovoljniji. Osim toga, kroz pobjede i poraze razvija se osobnost, jača se samopouzdanje, smanjuje se strah…

Zapamti, preporuka je baviti se svaki dan 60 minuta umjerenom tjelesnom aktivnošću.

Kako biste se držali preporuka i na taj način održali zdravlje organizma, važno je:

Redovito vježbati na satovima tjelesne i zdravstvene kulture (2x45 minuta tjedno)

Tijelo se ulaskom u pubertet počinje mijenjati: dolazi do ubrzanog rasta, pojačanog znojenja, rasta dlačica ispod pazuha i po nogama, pojave mjesečnice, povećanja tjelesne mase… Zbog svih ovih razloga učenici, pogotovo djevojčice, počinju izbjegavati nastavu tjelesne i zdravstvene kulture. Time se problem ne rješava, nego se samo pogoršava. Zbog pojačanog apetita učenici unose veći broj kalorija u organizam. S obzirom na to da su manje aktivni, te se kalorije ne troše već se slažu u potkožno masno tkivo. Time se još više povećava tjelesna masa i to postaje začarani krug.

Međutim, vježbanje na satu tjelesne i zdravstvene kulture nije važno samo da bismo potrošili suvišne kalorije. To je programirana aktivnost kojom utječemo na one motoričke sposobnosti na koje u određenom periodu života možemo najviše djelovati. Tako u periodu puberteta najviše možemo djelovati na brzinu, snagu, koordinaciju i gibljivost. Dakle, drugim riječima, vježbajući ”zvijezdu” nije cilj naučiti izvesti je savršeno, nego pomoću ”zvijezde” djelovati na poboljšanje koordinacije, gibljivosti, snage…, svih onih sposobnosti koje će nam u daljnjem životu trebati.

Uključiti se u izvannastavne sportske aktivnosti u školi (2x45 minuta tjedno)

Jedna od velikih zabluda je da se u slobodne sportske aktivnosti u školi trebaju uključiti samo oni učenici koji su ”talentirani” za određeni sport. Naprotiv, izvannastavne aktivnosti su zamišljene tako da se u njih mogu uključiti svi koji se žele baviti nekim sportom. Nije važan rezultat, važan je dobar osjećaj kada znamo da smo učinili nešto dobro za sebe, za svoje tijelo i usput se družili sa svojim prijateljima.

Uključiti se u izvanškolske sportske aktivnosti u mjestu stanovanja (sportske klubove) (2-3x 60 minuta tjedno)

A ako si ”talentiran” za određeni sport, uključi se u rad sportskog kluba koji djeluje u tvojoj okolini.

 

Međutim nemaju svi mogućnosti ni volje uključiti se u organizirane oblike sportskih aktivnosti (sportska dvorana mi je predaleko, ne volim momčadske sportove, u mom gradu nema sporta kojim bih se bavio, ne volim se natjecati, imam tremu pred drugima…). To nije izgovor da odustaneš. Sportom se možeš baviti i samostalno. Kod samostalnog vježbanja moraš biti posebno oprezan jer krije mnoge zamke tako da ako izabereš krive aktivnosti možeš imati više štete nego koristi.

Svakodnevna ili povremena tjelesna aktivnost blagotvorno djeluju na naše tijelo. Osim što pomažu izgradnji čvrstih kostiju i mišića, održavaju zdravim naše srce i krvne žile. Stoga sljedeći put kada provedete više sati ispred televizora ili kompjutora, razmislite o tome, navucite tenisice i ”razbistrite” glavu i tijelo nekom tjelesnom aktivnošću.

Tjelesna aktivnost pomaže nam u održavanju poželjne tjelesne mase i učvršćuje mišiće Kada vježbamo, oslobađaju se posebne molekule važne za dobro raspoloženje Kada smo aktivni i u dobroj formi imamo više energije za učenje i ostale svakodnevne aktivnosti.

 

Frano Božić, prof. tzk

Tjelesna i zdravstvena kultura

Postupak oslobađanja od nastave TZK (20. 10. 2022.)

Cilj i zadaća predmeta tjelesne i zdravstvene kultura u školama je poboljšanje funkcionalne sposobnosti krvno-žilnog, dišnog i mišićno-koštanog sustava. Poboljšanje motoričkih sposobnosti i stvaranje navike svakodnevnog tjelesnog vježbanja pridonosi očuvanju i unapređenju zdravlja svakog pojedinca. Nastavni plan i program tjelesne i zdravstvene kulture (osnovna škola) osmišljen je po razvojnim razdobljima. Svako razvojno razdoblje sadrži obrazovne (teorijska i motorička znanja), antropološke i odgojne zadaće. Sastavni dio plana i programa je i dodatak za učenike s posebnim potrebama. Nastavni plan i program tjelesne i zdravstvene kulture za srednju školu sadrži i Okvirni program tjelesne i zdravstvene kulture za učenice i učenike koji iz zdravstvenih razloga moraju ostvariti posebni program. Tako koncipiran Nastavni plan i program omogućava svakom učeniku/ci ,bez obzira na teškoću ili bolest, sudjelovanje u nastavi TZK. U školama se nalazi 10-15 % djece koja boluju od neke kronične bolesti ili imaju teškoće u razvoju i trebaju prilagodbu nastave tjelesne i zdravstvene kulture.

Članak 80. Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi omogućuje učenicima oslobađanje (privremeno ili trajno) od sudjelovanja u određenoj aktivnosti koja bi štetila njihovom zdravlju.

Plan i program mjera zdravstvene zaštite iz obaveznog zdravstvenog osiguranja koji uređuje preventivno odgojne i specifične mjere zdravstvene zaštite školske djece i studenata u točci 1.8.4. Zdravstvena i tjelesna kultura uređuje pitanja utvrđivanja zdravstvenog stanja i sposobnosti za individualizirani i prilagođeni program TZK, primjereni oblik tjelesne aktivnosti, pregled prije započinjanja bavljenja sportskom aktivnošću te pregled prije natjecanja u školskim sportskim klubovima. Izvršitelj navedenih aktivnosti je nadležni tim školske medicine.

Cilj ocjene sposobnosti sudjelovanja na nastavi tjelesne i zdravstvene kulture je procijeniti koje aktivnosti (iz nastavnog plana i programa) mogu pogoršati bolest, dovesti do egzacerbacije ili prouzročiti ozljedu te preporučiti one aktivnosti koje doprinose unapređenju i očuvanju zdravlja. Svakom učeniku treba omogućiti bavljenje tjelesnom aktivnošću u skladu sa zdravstvenim stanjem i stupnjem razvoja.

Fizička aktivnost, kretanje i bavljenje sportom imaju značajni utjecaj na zdravlje, posebno mladih.

Često puta (zbog neznanja ili straha roditelja, učitelja, učenika) učenici se oslobađaju i onih aktivnosti koje održavaju i poboljšavanju njihovu funkcionalnu sposobnost.

Potvrdu o oslobađanju od nastave TZK nakon akutne bolesti koja ne zahtjeva izostanak duže od mjesec dana izdaje izabrani doktor.

Postupak:

  1. Roditelj, na početku školske godine ili tijekom školske godine, podnose zamolbu školi za oslobađanje od pojedinih aktivnosti na nastavi TZK. U zamolbi navode koje su to poteškoće ili bolest zbog kojih se traži oslobađanje.
  2. Škola dostavlja popis učenika nadležnom liječniku škole.
  3. Ukoliko nadležni školski liječnik uoči da na popisu nema učenika za kojeg smatra da treba biti oslobođen dijela aktivnosti kontaktira roditelja te ga upoznaje s postupkom.
  4. Na osnovu dokumentacije i pregleda učenika liječnik utvrđuje koje aktivnosti iz Nastavnog plana i programa su kontraindicirane za učenika. S učiteljem TZK dogovara aktivnosti iz programa koje će učenik izvoditi u potpunosti, izvoditi u smanjenom opsegu ili intenzitetu ili ih neće uopće izvoditi.
  5. Potvrdu dostavlja Učiteljskom / Nastavničkom vijeću koje na osnovu tog dokumenta donosi rješenje sukladno članku 80. Zakona.

Rezultat zamolbe može biti:

A ) Privremeno oslobađanje

  • svih aktivnosti (rekonvalescencija nakon bolesti ili traume)
  • samo dijela aktivnosti

B ) Trajno tijekom čitave školske godine

  • dijela aktivnosti
  • potpuno svih aktivnosti (učenik sudjeluje na nastavi TZK u pripremnom dijelu sata ( vježbe oblikovanja ), a iz predmeta ostaje neocijenjen. Uporište je u članku 80. Zakona)

C ) Primjena Nastavnog plana i programa za djecu s posebnim potrebama, odnosno Okvirnog programa TZK za učenice i učenike koji iz zdravstvenih razloga moraju ostvariti poseban program

D ) Odbijanje zahtjeva kao neosnovanog

 

Zamolba za djelomično ili potpuno oslobađanje s nastave tjelesne i zdravstvene kulture

 

Frano Božić, učitelj - mentor tzk

 

Oglasna ploča

JELOVNIK


Anketa
Smatram da su praznici krajem veljače:






GPP Škole

GPP za šk. god. 2024./2025.


Školski kurikulum

Kurikulum

 za šk. god. 2024./2025. 


Statut Škole


Kućni red


Korisne informacije

Korisni linkovi











Sigurnost





U slučaju potresa

Brojač posjeta
Ispis statistike od 21. 2. 2010.

Ukupno: 883815
Ovaj mjesec: 5676
Ovaj tjedan: 1473
Danas: 26




preskoči na navigaciju